Truskawka i ananas w jednym? To możliwe!

Pineberry, czyli białe truskawki to odmiana, która przywędrowała do Europy z Ameryki Południowej, gdzie na skutek zmian klimatycznych prawie całkiem wyginęła. Truskawki-albinosy są na tyle odporne, że zaadaptowały się bez problemu w naszym środowisku i z powodzeniem możemy uprawiać je w przydomowych ogródkach. Poniżej znajdziesz garść informacji o tych niezwykłych owocach, które warto, a nawet trzeba jeść.

Shutterstock

Niezwykłe połączenia smaku i zdrowia

Coraz częściej możemy spotkać je na stoiskach z żywnością i bardzo dobrze, bo białe truskawki nie tylko wyjątkowo pięknie wyglądają, ale także posiadają zaskakujący smak. Ich nazwa jest zbitką dwóch angielskich słów i to właśnie ona podpowiada jak smakują - „pine” od pineapple (ananas) i „berry” od strawberry (truskawka) – niezwykłe połączenie, które w kuchni można wykorzystać w niebanalny sposób.

Białe truskawki są mniejsze od tych, które powszechnie znamy. Zanim dojrzeją wyglądem przypominają niedojrzałe czerwone truskawki - są zielone, później przybierają biały kolor, a ich nasionka — czerwony lub różowy. Sadzonki pineberry są nadzwyczaj odporne, dlatego nie wymagają dodatkowego opryskiwania i z łatwością wyhodujesz je w swoim ogródku, a nawet w doniczce na balkonie.

Dodatkowo pineberry są mało podatne na najczęstsze choroby, które atakują czerwone truskawki, dlatego ta niezwykła odmiana jest idealna do ekologicznej uprawy, wolnej od chemicznych środków ochrony roślin.

Białe zdrowie

Białe truskawki, podobnie jak ich czerwone siostry, posiadają wiele składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na organizm. Są bogate w witaminy A, C oraz E, które zwiększają odporność. Dodatkowo wspomagają pracę serca, regulują ciśnienie tętnicze i obniżają cholesterol. Mają także działanie moczopędne, dlatego są polecane osobom, które mają problem z wątrobą czy nerkami.

Jednak białe truskawki, podobnie jak poziomki, zawierają związki mogące powodować silne alergie. Więc jeżeli jesteś uczuleniowcem, przez zjedzeniem pineberry zrób próbę – wetrzyj odrobinę owocu za uchem lub w delikatną skórę przedramienia. W wypadku wystąpienia obrzęku lub zaczerwienienia nie jedz ich, gdyż może okazać się, że jesteś na nie uczulony.

Oprócz witamin pineberry zawierają żelazo, magnez, mangan oraz wapń – te składniki mineralne dobroczynnie wpływają na włosy, skórę oraz cerę. Żelazo poprawia pracę systemu odpornościowego i nerwowego, dlatego warto jeść białe truskawki, gdyż niedobór tego pierwiastka może powodować silne bóle oraz zawroty głowy, anemię, jak również bezsenność.

Zawarty w truskawkach-albinosach magnez poprawia trawienie, zapobiega osadzaniu się kamieni w nerkach, rozszerza drogi oddechowe oraz wspomaga funkcjonowanie tarczycy. Mangan zawarty w białych truskawkach jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży, gdyż wytwarza estrogen – hormon odpowiedzialny za rozwój organów wewnętrznych dziecka, a także poprawiający płodność zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Natomiast zawarty w pienberry wapń przede wszystkim zapewnia mocne, zdrowe kości.

Zobacz również: Kuchenne pomysły na wyciągnięcie ręki. Poznajcie smaczne blogi

Koktajl z białych truskawek

Białe truskawki idealnie nadają się jako baza do świeżych i zdrowych koktajli, które idealnie sprawdzą się w gorące dni.

Białe truskawki pięknie wyglądają jako dekoracja ciast, ciasteczek oraz deserów. Możesz na przemian ułożyć białą i czerwoną truskawkę, a twój tort będzie nie tylko smaczny, ale i wyjątkowo piękny. Możesz także stworzyć pyszną i oryginalną przekąskę dla swoich gości – wystarczy ponabijać po jednym owocu na długie patyczki (jak do szaszłyków) i do połowy zamoczyć w białej lub mlecznej czekoladzie. Szybki i efektowny deser gotowy. Smacznego :).

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Kulinarne inspiracje:

W poszukiwaniu smaku, czyli turystyka kulinarna Rumianek dobry na wszystko! Sekrety kuchni bułgarskiej Szczaw - niedoceniane warzywo Dlaczego warto jeść kurki i jak można je wykorzystać w kuchni? Sekrety kuchni greckiej Zapomniane warzywo - kalarepa Slow food na urlopie? To prostsze niż myślisz Ocalić kompot od zapomnienia Sekrety kuchni duńskiej Właściwości odżywcze chia Właściwości komosy ryżowej Ciasta, jakich jeszcze nie widziałeś Oryginalne składanie serwetek Najnowsze trendy w sztuce nakrywania stołu Właściwości komosy ryżowej Właściwości odżywcze chia Właściwości rabarbaru Dlaczego powinnaś jeść owsiankę? Superfoods, o których jeszcze nie słyszałeś Cukinia w naszej diecie Kuchenne inspiracje - jarmuż Poznaj właściwości zarodków pszennych Zupa z jabłek - sekret zdrowia Norwegów