Zapomniane warzywo - kalarepa

Kalarepa jest warzywem, o którym trochę zapomnieliśmy i nie wykorzystujemy jej w kuchni, a szkoda, bo jest ona źródłem niemalże wszystkich witamin i składników mineralnych, które dobroczynnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zatem może warto, by kalarepa wróciła na nasze stoły?

Dobroczynne właściwości kalarepy

Właściwości kalarepy — tak niedocenianej przez nas — zostały zauważone już w starożytnym Rzymie. Warzywo to należy do rodziny kapustnych, i tak jak jego krewni: kapusta, brukselka, kalafior, brokuł i jarmuż, wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, gdyż zawiera związki siarkowe — glukozynolany, które rozkładają się na dwie substancje: izotiocyjany i indole.

Kalarepa nie tylko chroni przed nowotworem, ale także jest cennym pomocnikiem w walce z tą chorobą - takie wnioski opublikowali w 2012 roku chińscy naukowcy podczas kongresu American Association for Cancer Research w Chicago.

Jednak to nie wszystko - zawarte w kalarepie izotiocyjany i indole działają także grzybo- i bakteriobójczo, dlatego regularne spożywanie tego warzywa chroni nasz organizm przed wrzodami żołądka i dwunastnicy, gdyż zwalcza bakterię Helicobacter pylori, która zazwyczaj wywołuje tę chorobę.

Kalarepa — bomba witaminowa

Warzywo to jest skarbnicą wielu witamin - w 100 gramach występuje aż 102 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Natomiast zawarte w kalarepie witaminy z grupy B pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego i przyspieszają przemianę materii.

Niewiele osób wie, że liście kalarepy są jadalne – wystarczy je odpowiednio przygotować, by stały się źródłem ważnych dla diety witamin A i K. Górna część tego warzywa posiada znacznie więcej witaminy C, wapnia i białka niż bulwa, a dodatkowo jest bogata w chlorofil, który wspomaga wątrobę w detoksykacji oraz reguluje perystaltykę jelit. Aby wykorzystać te możliwości, pokrój młode liście kalarepy (jak natkę pietruszki) i dodj do sałatki.

Oprócz witamin, kalarepa zawiera związki mineralne, takie jak: potas, miedź, wapń, magnez oraz żelazo niehemowe, którego niedobór prowadzi do anemii, dlatego osoby cierpiące na brak tego pierwiastka powinny koniecznie włączyć kalarepę do jadłospisu.

Ponadto kalarepa dzięki zawartości błonnika pokarmowego jest niskokaloryczna - w 100 gramach tego warzywa mieści się zaledwie 27 kcal (porównywalnie, tyle kalorii posiada jedna kostka czekolady mlecznej), dlatego kalarepa powinna stać się nieodłącznym elementem diety osób odchudzających się.

Zobacz również: Kuchenne pomysły na wyciągnięcie ręki. Poznajcie smaczne blogi

Warzywo to posiada delikatny, słodkawy smak i z powodzeniem można zastąpić nim niezdrowe i tuczące słodycze. Dodatkowo zawiera niewielkie ilości węglowodanów, co oznacza, że cukrzycy mogą spożywać ją w zasadzie bez ograniczeń.

Zastosowanie kalarepy

Kalarepa jedzona na surowo dostarcza organizmowi najwięcej składników odżywczych i właściwie najlepiej smakuje w takiej postaci. Pokrój młodą kalarepę w plastry i delektuj się jej chrupkością i delikatnym, słodkim smakiem.

Kiedy sezon na to warzywo dobiega końca, trudno odnaleźć świeże, młode egzemplarze. Dojrzała kalarepa świetnie nadaje się do obróbki termicznej – możesz ją gotować, zapiekać, smażyć lub dusić. Idealnie nadaje się jako główny składnik sałatek, zup czy zapiekanek, a nawet dań głównych — co powiesz na wegetariańskie kotlety z kalarepy? Możesz także pokroić ją w plastry i podać z gorącym sosem, gdyż świetnie komponuje się z mięsem oraz innymi warzywami. Możliwości jest naprawdę wiele!

Z dobroczynnych właściwości kalarepy możemy korzystać nie tylko w kuchni. Ta bulwiasta roślina przyspiesza gojenie ran i hamuje stany zapalne. Dodatkowo kalarepa zawiera luteinę, która jest niezbędnym składnikiem dla prawidłowego funkcjonowania oczu. Osoby, które mają problemy ze wzrokiem powinny wiedzieć, że podczas gotowania, a nawet krojenia metalowym nożem, zawarta w kalarepie luteina traci swoje dobroczynne właściwości.

Jaką kalarepę wybrać i jak ją przechowywać?

Aby potrwa, którą przyrządzimy z kalarepy była smaczna i zdrowa, należy wybrać odpowiedni egzemplarz tego warzywa. Najlepiej kupować ciężkie okazy o średnich bulwach, gdyż te przerośnięte i lekkie mogą okazać się wodniste i włókniste. Kupując kalarepę, zwróć uwagę na kondycję liści – wybieraj tylko te, które wyglądają świeżo i są zielone.

Kalarepę możemy pozostawić w temperaturze pokojowej maksymalnie 2–3 dni, ale aby zachować jej świeżość na dłużej, dobrze zaraz po zakupie przechowywać ją w lodówce.

Bardzo ważne jest także, by przed obieraniem i spożyciem dokładnie umyć kalarepę pod bieżącą wodą, a następnie namaczać przez 10 min. w roztworze soli kuchennej. W ten sposób pozbędziesz się pozostałości ziemi, a co najważniejsze, bakterii chorobotwórczych i jaj pasożytów, które mogą gromadzić się w łodygach warzywa.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Kulinarne inspiracje:

Slow food na urlopie? To prostsze niż myślisz Ocalić kompot od zapomnienia Sekrety kuchni duńskiej Właściwości odżywcze chia Właściwości komosy ryżowej Ciasta, jakich jeszcze nie widziałeś Oryginalne składanie serwetek Najnowsze trendy w sztuce nakrywania stołu Właściwości komosy ryżowej Właściwości odżywcze chia Właściwości rabarbaru Dlaczego powinnaś jeść owsiankę? Superfoods, o których jeszcze nie słyszałeś Cukinia w naszej diecie Kuchenne inspiracje - jarmuż Poznaj właściwości zarodków pszennych Zupa z jabłek - sekret zdrowia Norwegów Wegańskie dania z grilla Jak zorganizować udane przyjęcie urodzinowe dla dziecka? Sztuka inspirowana kulinariami Artystyczne kostki lodu - jak je zrobić? Jak przygotować danie i talerz, by wyglądało jak z gwiazdkowej restauracji? Najpopularniejsze desery z różnych zakątków świata Kreatywne dekorowanie tortów