Czas na kukurydzę!

Kukurydza kojarzy się nam głównie z kuchnią meksykańską. W Polsce powszechnie znana i uprawiana jest jej żółta odmiana, ale istnieją jeszcze trzy – biała czerwona i... niebieska. Obok pszenicy i ryżu jest najpopularniejszą rośliną uprawną świata, nic dziwnego, gdyż jest cennym źródłem witamin i składników mineralnych, także kwasów omega-3. Spożywamy ją głównie pod postacią płatków, kasz i mąki kukurydzianej lub ugotowanych kolb jako dodatek do dań głównych, ale na naszych stołach wciąż walczy o pozycję z grochem i fasolą. Poznaj dobroczynne właściwości kukurydzy i zacznij z nich korzystać.

Co zawiera kukurydza?

Pomimo że kukurydza jest rośliną podzwrotnikową, dobrze adaptowała się w naszym umiarkowanym klimacie. Do Europy kukurydza przywędrowała dzięki Krzysztofowi Kolumbowi – powinniśmy być mu za to bardzo wdzięczni, gdyż roślina ta zawiera wiele składników odżywczych (skrobię, błonnik, białko), witamin (D, E, K oraz witaminy z grupy B) i minerałów (potas, sód, wapń, magnez, żelazo, miedź, fosfor, cynk i jod).

Dodatkowo kukurydza jest silnym antyoksydantem. Selen w połączeniu z witaminą E oraz beta-karotenem wspomagają organizm usuwając z niego nadmiar wolnych rodników, co zwiększa odporność i młodość naszego ciała.

Zawarte w kukurydzy białko obfituje w aminokwasy, które są odpowiedzialne za zaopatrzenie organizmu w witaminę PP, której niedobór powoduje awitaminozę. Powstała z kukurydzy mąka nie zawiera glutenu, dlatego osoby będące na diecie bezglutenowej mogą nią zastąpić inne, niebezpieczne dla nich produkty mączne.

Jak wybrać dobrą kolbę kukurydzy?

Świeżą kukurydzę poznasz po tym, że jej kolba pokryta jest zielonymi liśćmi, a jej długie „włosy” sprawiają wrażenie wilgotnych. Dobre kolby są gładkie, a ich ziarna ściśle przylegają do siebie. Nie kupuj kukurydzy, której kolby pokryte są żółtymi liśćmi, gdyż świadczy to o tym, że są już stare.

Jak przygotować kukurydzę do spożycia?

Przed ugotowaniem kukurydzy, warto włożyć ją na godzinę do zimnej wody, a następnie gotować przez 10–15 min, a do wody dodać cukier (nie sól!). Drugim sposobem na przygotowanie kukurydzy, jest ugotowanie jej w mieszance wody i mleka w proporcjach pół na pół.

Najprościej znaczy najlepiej – młoda kukurydza jest najsmaczniejsza gotowana lub z grilla i podana tylko z solą, pieprzem i roztopionym masłem. Ale ziarna kukurydzy można także marynować, konserwować, a kolby zamrażać, by w zimie cieszyć się ich smakiem.

Kukurydza jest świetnym składnikiem kremowych zup, sałatek i zapiekanek, a młode, kilkucentymetrowe kolby można zamarynować i podawać w całości w roli przystawki lub jako dodatek do mięsnego dania głównego.

Kremowa zupa z kukurydzy z mlekiem kokosowym, kurkumą i imbirem

Składniki (na 3–4 porcje)

  • 2 duże kolby kukurydzy cukrowej,
  • 2 łyżki masła klarowanego,
  • łyżka świeżo startego imbiru,
  • 2 ząbki czosnku (starte drobno),
  • łyżka kurkumy w proszku,
  • łyżka ostrej papryki w proszku,
  • ½ l wywaru z warzyw,
  • puszka mleka kokosowego.

Obierz kukurydzę z liści, opłucz ją i „obierz” z ziarenek (postaw ją na desce i przy pomocy noża obcinaj ziarna od góry ku dołowi).

W garnku z grubym dnem podgrzej masło i dodaj starty imbir oraz czosnek. Smaż co chwilę mieszając, aż składniki nie zaczną się rumienić. Teraz dodaj ziarna kukurydzy i smaż do chwili uzyskania złocistego koloru ziarenek. Dodaj kurkumę, ostrą paprykę w proszku i wymieszaj.

Do mieszanki wlej bulion i szybko zagotuj. Dopraw solą i gotuj jeszcze przez 5 min. Teraz dolej puszkę mleka kokosowego i ponownie zagotuj całość. Gotuj do chwili aż kukurydza będzie miękka.

Kiedy zupa będzie gotowa, przelej ją do miski i zmiksuj na gładki krem. Teraz przelej ją z powrotem do garnka przy pomocy sitka. Zupę mieszaj łyżką i przecieraj przez sito, by zostały na nim łuski kukurydzy. Przed podaniem podgrzej zupę. Smacznego! :)

Zobacz także

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Kulinarne inspiracje:

Dobroczynne właściwości kiwi Dlaczego warto jeść kiwi? Dlaczego warto pić zieloną kawę? Wiśnie - dlaczego warto je jeść? Fenkuł, czyli koper włoski - dlaczego warto go jeść? Z naleśnikiem dookoła świata Jedzmy orzechy! Czerwona herbata parzona na zimno - czemu nie! Dlaczego powinniśmy pić czerwoną herbatę? Najzdrowsza herbata na świecie Porzeczkowy zawrót głowy Niezwykłe dżemy Domowy syrop - nie tylko na kaszel Crumble - błyskawiczny deser z owocami Co zawiera kasza jaglana? Najdziwniejsze owoce na świecie Truskawka i ananas w jednym? To możliwe! W poszukiwaniu smaku, czyli turystyka kulinarna Rumianek dobry na wszystko! Sekrety kuchni bułgarskiej Szczaw - niedoceniane warzywo Dlaczego warto jeść kurki i jak można je wykorzystać w kuchni? Sekrety kuchni greckiej Zapomniane warzywo - kalarepa

Popularne w tym tygodniu:

Nie tylko fasolowa. TOP 10 przepisów na dania z fasolą Kallerosse - czyli, co powstanie z połączenia jarmużu i brukselki?