Rzodkiewki - chrup na zdrowie

Rzodkiewki, choć małe i niepozorne, są niezwykle cennym źródłem składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na stan naszego organizmu. Ich prozdrowotne właściwości doceniali już starożytni Grecy i Egipcjanie, a współczesna fitoterapia zaleca spożywanie rzodkiewek w przypadku niestrawności i braku apetytu. Dowiedz się więcej o właściwościach rzodkiewek i zacznij korzystać z ich dobroczynnych dla zdrowia właściwości, tym bardziej, że sezon na te warzywa trwa w najlepsze – wykorzystaj go.

Co znajdziemy w rzodkiewkach?

Rzodkiewki posiadają bardzo mało kalorii, bo w 100 g znajduje się zaledwie 16 kcal – to naprawdę bardzo niewiele. Warzywa te są polecane w diecie osób cierpiących na nadciśnienie, ponieważ dzięki zawartości sporej ilości potasu (233 mg/100 g), rzodkiewki skutecznie obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Rzodkiewki – na co i dla kogo?

Jeżeli borykasz się z problemami układu pokarmowego lub wątroby – jedz rzodkiewki. Dodatkowo, warzywa te działają żółciopędnie, dlatego należy spożywać je w wypadku braku łaknienia, niestrawności i nadfermentacji jelitowej.

A czy wiedzieliście, że rzodkiewki działają wykrztuśnie? W związku z tym pomogą złagodzić męczący kaszel. Dodatkowo zawarte w nich składniki odżywcze działają grzybobójczo i bakteriostatycznie. Medycyna naturalna zaleca jedzenie rzodkiewek w przypadku krzywicy, anemii, reumatyzmu, artretyzmu i demineralizacji organizmu.

Natomiast z dala od rzodkiewek powinny trzymać się osoby mające problemy z trzustką, wrzodami i zespołem jelita drażliwego, a cierpiący na kamicę fosforanową powinni ograniczyć spożywanie togo warzywa.

Jeżeli twoje włosy wypadają, a paznokcie łamią się – jedz rzodkiewki, gdyż te warzywa dzięki zawartości związków siarki, przyczyniają się do wzmocnienia włosów i paznokci.

Warto wiedzieć

Najlepsze i najbardziej wartościowe są rzodkiewki zaraz po zerwaniu, a żeby się takimi raczyć wystarczy naprawdę niewiele – jeżeli nie masz ogródka, dobrze nasłoneczniony balkon powinien wystarczyć. W długiej doniczce z żyzną ziemną umieść w trzycentymetrowych odstępach ziarenka. Podlewaj je regularnie, ale nie zbyt obficie, a po ok. 3 tygodniach możesz cieszyć się smakiem samodzielnie wyhodowanych rzodkiewek.

Zobacz również: Kuchenne pomysły na wyciągnięcie ręki. Poznajcie smaczne blogi

Rzodkiewki są raczej delikatnymi i nietrwałymi warzywami, dlatego można je przechowywać w lodówce do 2 dni. A czy wiedzieliście, że młode liście rzodkiewki także można jeść? Są delikatne w smaku i niezwykle bogate w składniki odżywcze.

Wybierając rzodkiewki należy zwrócić uwagę nie tylko na ich korzeń, ale także na liście. Kiedy są pożółkłe, zrezygnuj z kupna takiego pęczka, gdyż może to świadczyć o dużej zawartości azotanów. Przerośnięte, pękate rzodkiewki także mogą zawierać ten związek w nadmiarze.

Aby dobrze przechowywać rzodkiewki należy pamiętać o trzech zasadach:

  1. zaraz po kupnie trzeba je dokładnie umyć,
  2. nie przechowywać ich w szczelnie zamkniętych pojemnikach (niedobór tlenu przyspiesza proces przekształcania azotanów w niebezpieczne dla zdrowia azotyny),
  3. nie należy przechowywać rzodkiewek w lodówce dłużej niż 2 dni.

Rzodkiewki w kuchni

Rzodkiewki najczęściej jadamy pokrojone na kanapkach, w twarożkach, w sałatkach albo w całości jako zdrową i niskokaloryczną przekąskę. Charakteryzują się dosyć ostrym smakiem, dlatego dla osób o nieco delikatniejszym podniebieniu rada – jedz je razem z jogurtem naturalnym, który zneutralizuje ich ostry smak.

Można także przygotować je na gorąco – świetnie smakują zarówno gotowane, duszone, jak i w postaci zupy lub zawekować i cieszyć się ich smakiem zimą.

Ciekawostka

Parafrazują słowa Benedykta Chmielowskiego – rzodkiewka jaka jest, każdy widzi – ale czy wiecie, że istnieje rzodkiewka arbuzowa? Co prawda smakuje podobnie jak dobrze nam znana rzodkiewka, ale jest nieco delikatniejsza, a jej smak lekko orzechowy. Występuje ona w trzech kolorach: zielonym, fioletowym i różowym. Trzeba przyznać, że wygląda pięknie, prawda? Niestety, jest trudno dostępna w Polsce.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Porady kulinarne:

Garść informacji o brzoskwiniach. Dlaczego warto je jeść? Co znajdziemy w brzoskwiniach? Biała herbata - sposób na zdrowie i długowieczną młodość Jedzmy grejpfruty! Co zabrać na piknik? Fasolka szparagowa - jedz na zdrowie Wartości odżywcze fasolki szparagowej Morele - co warto o nich wiedzieć Co dobrego mają w sobie morele Beza? To musi się udać! Aby beza zawsze była udana Kuchenka mikrofalowa nie tylko do podgrzewania Zasady gotowania w kuchence mikrofalowej Kuchenne sztuczki, które ułatwiają gotowanie. Część I Co kryje w sobie kalafior Poznaj zalety kalafiora Co zawierają porzeczki Jak przechowywać żywność? Pieczemy w domu chleb. Od czego trzeba zacząć? Tajemnica udanego risotto Zostań mistrzem w gotowaniu rosołu Ugotuj rosół idealny Kasza jaglana - dlaczego warto ją jeść? Kawa na wiele sposobów