Najzdrowsza herbata na świecie

Matcha to sproszkowane liście zielonej herbaty. Jest znana od wieków i do dziś używana podczas tradycyjnej, japońskiej ceremonii picia herbaty. Matcha została okrzyknięta najzdrowszą herbatą świata - nie bez powodu. Dowiedz się dlaczego i poznaj jej prozdrowotne właściwości.

Zdrowie w proszku

Dosłownie! Sproszkowana zielona herbata jest źródłem cennych dla zdrowia składników odżywczych - w jednej filiżance herbaty matcha jest ich aż dziesięciokrotnie więcej, niż w zwykłej zielonej herbacie. Wszystko dzięki jej specjalnej uprawie i późniejszej obróbce.

Dwa tygodnie przed planowanymi zbiorami krzewy osłaniane są przed działaniem promieni słonecznych, by zahamować rozwój liści, które przybierają bladozieloną barwę. Wytwarzają wówczas aminokwasy, które powodują, że herbata będzie bardziej aromatyczna i słodsza. Kiedy liście zostaną zebrane, są suszone i ścierane na proszek.

Podczas picia herbaty matcha, przyjmujemy nie tylko wyciąg z zielonej herbaty, ale także całe sproszkowane liście - to dlatego jest taka zdrowa. Jest nieocenionym źródłem antyoksydantów, które mogą zapobiegać nowotworom, nadciśnieniu, chorobom serca, a nawet cukrzycy. Jedna filiżanka herbaty matcha posiada 137 razy więcej przeciwutleniaczy niż zwykła zielona herbata.

Matcha zamiast kawy

Zawartość kofeiny w kawie i zielonej herbacie matcha jest porównywalna, z tym że japońska herbata zawiera zdrowszą kofeinę — L-teaninę. Dzięki niej matcha dostarcza naszemu organizmowi energię stopniowo, dlatego pijąc ją nie musimy obawiać się nagłego spadku siły. Jednak, aby uzyskać taki efekt, należy parzyć herbatę od 2 do 3 min., gdyż jeżeli przedłużysz ten czas, uzyskasz zupełnie odwrotny skutek.

Po 5–7 min. parzenia sproszkowana matcha (i każda inna zielona herbata) wykazuje właściwości odprężające, uspakajające, zmniejszające stres i stabilizujące nastrój - tak działa ta sama L-teanina, która przy krótszym czasie parzenia pobudza nas do działania. Eksperci przekonują, że dieta bogata w L-teaninę wpływa na nas relaksująco, przy czym dodatkowo pozwala zachować czujność umysłu.

Zobacz również: Zapraszamy do otwartej kuchni Michała Molendy

Jak przygotować herbatę matcha?

Do przygotowania sproszkowanej herbaty matcha potrzebne będą:

  • matchawan - specjalna duża czarka,
  • chashaku - bambusowa łyżeczka służąca do nakładania proszku matcha,
  • chasen - bambusowa miotełka, którą ubijamy herbatę (wyglądem przypomina pędzel służący do nakładania kremu do golenia),
  • sitko, którego użyjemy do przesiania herbaty, by ograniczyć ryzyko powstania grudek podczas parzenia.

Niech nie przerazi cię to japońskie nazewnictwo - wszystkie te specjalistyczne przyrządy możesz zastąpić tym, co na pewno znajduje się w każdej kuchni. Zatem do miseczki wsyp jedną płaską łyżeczkę herbaty matcha i zalej 150–200 ml wody, której temperatura waha się między 70 a 80 stopni. Teraz przy pomocy małej trzepaczki lub spieniacza do mleka (z powodzeniem mogą one zastąpić chasen) szybkimi ruchami ubijaj, aż cały proszek rozpuści się, a na powierzchni herbaty powstanie pianka.

Matcha w kuchni

Sproszkowane liście zielonej herbaty nie tylko można pić, ale także dodać do prawie każdej potrawy. To chyba główny powód dlaczego świat zwariował na punkcie herbaty matcha. Matcha latte, lody, ciasteczka z proszkiem matcha, sosy, mrożone herbaty, smoothies ze sproszkowanymi liśćmi zielonej herbaty… możliwości jest naprawdę wiele! Wszystko zależy od twojej fantazji — możesz dodać ją do wszystkiego.

Jednak należy pamiętać, że dodanie sproszkowanej herbaty matcha do posiłków osłabia jej prozdrowotne działanie. Aby w pełni wykorzystać jej dobroczynne właściwości, trzeba przyjmować ją w postaci dobrze zaparzonej herbaty.

Zielone lody

Zainspiruj się

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Kulinarne inspiracje:

Niezwykłe dżemy Domowy syrop - nie tylko na kaszel Crumble - błyskawiczny deser z owocami Co zawiera kasza jaglana? Najdziwniejsze owoce na świecie Truskawka i ananas w jednym? To możliwe! W poszukiwaniu smaku, czyli turystyka kulinarna Rumianek dobry na wszystko! Sekrety kuchni bułgarskiej Szczaw - niedoceniane warzywo Dlaczego warto jeść kurki i jak można je wykorzystać w kuchni? Sekrety kuchni greckiej Zapomniane warzywo - kalarepa Slow food na urlopie? To prostsze niż myślisz Ocalić kompot od zapomnienia Sekrety kuchni duńskiej Właściwości odżywcze chia Właściwości komosy ryżowej Ciasta, jakich jeszcze nie widziałeś Oryginalne składanie serwetek Najnowsze trendy w sztuce nakrywania stołu Właściwości komosy ryżowej Właściwości odżywcze chia Właściwości rabarbaru