Zielona herbata - pij na zdrowie!

Zieloną herbatę pito już 5 tys. lat temu, a jej prozdrowotne właściwości znane są nie od dziś. Poniżej znajdziesz kilka inspiracji na przygotowanie napojów (i nie tylko) z zielonej herbaty.

Zdrowie zamknięte w listkach

Dzięki odpowiedniemu procesowi suszenia, zielona herbata zachowuje niemalże wszystkie cenne substancje, np. silne antyoksydanty, polifenole oraz katechiny. Zawiera także liczne aminokwasy, teinę oraz witaminy A, B, C i E.

W zależności od tego jak długo i ile razy będziemy parzyć zieloną herbatę właściwości naparu będą inne. Napar z tej herbaty parzony po raz pierwszy i dłużej niż 3 min. dzieła pobudzająco, natomiast ponowne parzenie pomoże nam się uspokoić oraz poradzić sobie ze stresem i napięciami emocjonalnymi, dodatkowo orzeźwiając.

Pijąc zieloną herbatę, pobudzamy układ pokarmowy do wytwarzania soków trawiennych i chronimy go przed rozwojem bakterii. Ten dobroczynny napój obniża ciśnienie krwi, poprawia krążenie, dlatego zmniejsza ryzyko chorób serca i zakrzepów. Dodatkowo zawarty w zielonej herbacie fluor chroni zęby przed próchnicą, a garbniki zapobiegają nowotworom.

To jeszcze nie wszystko – oczyszcza organizm, gdyż działa moczopędnie, przez co przyspiesza proces wydalania toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Przyspiesza metabolizm, wspomagając w ten sposób odchudzanie. W przypadku zapalenia spojówek można stosować chłodne okłady z naparu z zielonej herbaty.

Zielona herbata na zimno

Parzenie herbaty na zimno (z angielskiego cold brew) będzie idealnym rozwiązaniem na upalne dni. Tym sposobem możemy przyrządzić każdy rodzaj herbaty, zaczynając od czarnej, a kończąc na zielonej. Co prawda parzenie na zimno wymaga o wiele więcej czasu niż tradycyjne, ale naprawdę warto.

Wystarczy, że do dzbanka wsypiesz dwa razy więcej listków herbaty, niż jeżeli parzyłbyś je tradycyjnie i odstawisz do lodówki na minimum 4 godziny (im dłużej, tym lepiej – czas parzenia może trwać nawet do 10 godzin) i już — zielona herbata na zimno gotowa. Proste, prawda? Do tak zaparzonej herbaty możesz dodać listki mięty i pokrojone w plasterki owoce, a na pewno zachwycisz swoich gości w upalny dzień :).

Zobacz również: Zapraszamy do otwartej kuchni Michała Molendy

Takie przygotowanie herbaty ma wiele zalet, przede wszystkim z liści uwalnia się o wiele mniej kofeiny i katechiny – dzięki temu jest bardziej orzeźwiająca. Dodatkowo zimne parzenie wyciąga znacznie delikatniejszy i pozbawiony charakterystycznej goryczy aromat herbaty.

Matcha – zielona herbata w proszku

Naukowcy przekonują, że matcha, czyli zielona herbata w proszku jest najzdrowsza ze wszystkich gatunków zielonych herbat. Ten dobroczynny proszek po zaparzeniu jest znacznie słodszy i bardziej aromatyczniejszy od zwykłej zielonej herbaty.

Składniki odżywcze zawarte w jednej filiżance herbaty matcha odpowiadają równowartości aż 10 filiżanek naparu z zielonej herbaty. Dzieje się tak, gdyż podczas spożywania sproszkowanej herbaty przyjmujemy starte na pył liście herbaty wraz z całym szeregiem dobroczynnych związków, które się w nich znajdują.

Przygotowanie herbaty matcha wymaga kilku specjalistycznych przyrządów, ale z powodzeniem możemy zastąpić je tym, co zapewne każdy ma w swojej kuchni. Zatem do miseczki wsyp płaską łyżeczkę sproszkowanej zielonej herbaty i zalej 150–200 ml wody o temperaturze 70–80 stopni, a następnie przy pomocy spieniacza do mleka albo małej trzepaczki kuchennej szybkimi ruchami ubij herbatę matcha do chwili rozpuszczenia się proszku i uzyskania na powierzchni pianki.

A wiecie, że sproszkowaną zieloną herbatę matcha można użyć także do wypieków? Do przygotowania tego przysmaku potrzebujemy:

  • 15 g herbaty matcha,
  • 250 g mąki pszennej,
  • 150 g miękkiego masła,
  • 120 g cukru pudru,
  • 2 żółtka,
  • szczypta soli.

Do miski wsyp herbatę matcha i mąkę, a w drugiej misce zmiksuj masło, cukier i sól, następnie do gładkiej już masy dodaj żółtka i zamieszaj. Stopniowo dodawaj mąkę z matcha i wyrabiaj ciasto. Gdy będzie już gotowe zawiń je w folię spożywczą i uformuj w wałek o średnicy ok. 4–5 cm; w takiej postaci pozostaw na noc w lodówce.

Następnego dnia rozgrzej piekarnik do 160 stopni i pokrój ciasto na ciasteczka o grubości 6–7 mm. Gdy piekarnik będzie nagrzany, włóż ciasteczka i piecz ok. 20 min. Gotowe. Smacznego :).

Zobacz, co ugasi pragnienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Porady kulinarne:

Właściwości jagód Co jeść, by nie przytyć w czasie urlopu? Co pić w czasie upałów? Co jeść w pracy? Rozszyfrowujemy E z produktów Jesteś tym, co jesz Zamienniki cukru Warzywa i owoce z najmniejszą zawartością kalorii Sprawdź, które owoce są najzdrowsze i jak je przyrządzić Sztuka pieczenia muffinek - od czego zacząć? 6 faktów o zamiennikach cukru Co to jest BLW i dlaczego wychwalam je pod niebiosa? Dlaczego rabarbar należy zbierać tylko do połowy czerwca? Jak jeść kraby? Jak dobierać przyprawy do potraw? Pieczenie i grillowanie kraba Co dodawać do smoothie? Najlepsze składniki Czy słyszałeś o zarodkach pszennych? Dlaczego warto je włączyć do diety? W tych produktach jest najwięcej magnezu Bogate właściwości marchewki Wartości odżywcze komosy ryżowej Właściwości kakao, czyli dlaczego warto sięgać po "pokarm bogów" Jaki jest najlepszy rodzaj czekolady? Jadalne kwiaty