Kasza jaglana - dlaczego warto ją jeść?

Kasza jaglana jest jedną z najstarszych i najzdrowszych kasz, mimo to dość rzadko gości na naszych stołach. Charakteryzuje się oryginalnym smakiem, dlatego odnajdziemy ją w przepisach zarówno na słone, jak i słodkie dania. Warto wprowadzić ją do jadłospisu przede wszystkim ze względu na jej właściwości odżywcze i lecznicze.

Shutterstock

Co zawiera kasza jaglana

Kaszę jaglaną pozyskiwano z prosa już tysiące lat temu, jest najstarszą, a zarazem jedną z najzdrowszych kasz jakie istnieją. Jagły zawierają szereg składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na organizm.

Kasza jaglana posiada dużą ilość białka łatwo przyswajalnego, ale za to niewiele skrobi. Cechuje się najwyższą zawartością witamin z grupy B oraz miedzi i żelaza. Kasza jaglana pod względem wartości odżywczych dorównuje gryczanej, jednak jest znacznie smaczniejsza, a jej zastosowanie w kuchni szersze.

Kasza jaglana w lecznictwie

Dzięki temu, że kasza jaglana jest lekkostrawna i nie posiada w swoim składzie glutenu powinna być zawarta w diecie osób cierpiących na celiakię, uczulonych na gluten, jak również chorujących na niedokrwistość. Jest idealnym, naturalnym lekarstwem na katar, gdyż wykazuje właściwości antywirusowe oraz eliminuje nadmiar wydzieliny, dlatego zmniejsza stany zapalne błon śluzowych.

Kasza jaglana jest ważnym elementem diety zasadowej, gdyż wraz z kaszą gryczaną (jako jedyne spośród kasz) wykazują działanie zasadotwórcze oraz spełniają ważną funkcję w stabilizacji kwasowo-zasadowej organizmu.

Kasza jaglana a dieta

Podobnie jak inne kasze, kasza jaglana jest dosyć kaloryczna (w 100 g zawiera się ok. 350 kcal). Indeks glikemiczny dla ugotowanej kaszy jaglanej wynosi 71, oznacza to, że nie jest ona wskazana diabetykom, gdyż bardzo szybko podnosi poziom poziom cukru we krwi.

Jednak pomimo wysokiej zawartości kalorii osoby będące na diecie odchudzającej nie powinny rezygnować ze spożywania kaszy jaglanej całkowicie, gdyż dzięki zawartości krzemu poprawia i przyspiesza przemianę materii.

Wykorzystanie kaszy jaglanej nie tylko w kuchni

Dzięki zawartości dużej ilości krzemionki, kasza jaglana poprawia stan włosów, skóry i paznokci oraz zapobiega odwapnieniu kości, gdyż zawarty w niej krzem odgrywa istotną rolę w mineralizacji kości.

Dodatkowo jagły są cennym źródłem lecytyny, która poprawia pamięć i koncentrację, jak także reguluje poziom cholesterolu we krwi, dlatego kasza jaglana jest polecana szczególnie osobom, które pracują umysłowo.

Jak poprawnie gotować kaszę jaglaną?

Aby kasza jaglana po ugotowaniu nie zepsuła gorzkawym smakiem całego dania, należy ją wcześniej odpowiednio przygotować do obróbki. Przed ugotowaniem kaszy należy wsypać ją do wrzątku, a następnie odcedzić i ponownie wrzucić do gotującej się, czystej wody – to pierwszy sposób.

Możesz także najpierw obficie przelać ją zimną, a następnie gorącą wodą. Dobrze, jeśli namoczysz dzień wcześniej kaszę jaglaną w wodzie z kilkoma łyżeczkami soku z cytryny, dzięki temu związki w niej zawarte, które utrudniają przyswajanie składników odżywczych zostaną unieczynnione.

Aby kasza jaglana po ugotowaniu była sypka wystarczy, że szklankę kaszy zalejesz 2,5 szklankami wody i będziesz gotować do chwili, aż kasza wchłonie całą wodę. Następnie zawiń garnek w koc i pozostaw na godzinę, by na pewno nie była surowa.

Jeżeli chcesz, aby ugotowana kasza była kleista, wymieszaj ją z odrobiną wody lub mleka, a następnie przelej do wrzątku (1 szklanka kaszy na 3,5 szklanki wody). Gotuj 35–40 min. W takiej postaci najlepiej smakuje jako dodatek do duszonych mięs.

Aby kasza zyskała delikatniejszy smak, ugotuj ją w mleku wymieszanym z wodą w proporcjach 50/50.

Kotleciki z kaszy jaglanej

Składniki:

  • 200 g kaszy jaglanej,
  • cebula,
  • świeży koperek,
  • 2–3 ząbki czosnku,
  • bułka tarta,
  • olej do smażenia,
  • sól i świeżo zmielony pieprz.

Kaszę jaglaną ugotuj według wyżej podanego przepisu. Czosnek i cebulę posiekaj na drobno i podsmaż na niewielkiej ilości oleju. Połowę ugotowanej oraz ostudzonej kaszy odsyp i zblenduj, a następnie wsyp do pozostałej i dodaj podsmażoną cebulę, czosnek oraz posiekany koperek.

Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki i dopraw solą i świeżo zmielonym pieprzem do smaku. Uformuj kotleciki, każdy obtocz w tartej bułce i smaż na złoty kolor na rozgrzanym oleju.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Porady kulinarne:

Kawa na wiele sposobów Sposoby parzenia kawy Jak skomponować deskę serów? Jak kroić ser? Siemię lniane - wielka moc w małych ziarenkach Zielona herbata - pij na zdrowie! Czym można zastąpić sól? Właściwości jagód Co jeść, by nie przytyć w czasie urlopu? Co pić w czasie upałów? Co jeść w pracy? Rozszyfrowujemy E z produktów Jesteś tym, co jesz Zamienniki cukru Warzywa i owoce z najmniejszą zawartością kalorii Sprawdź, które owoce są najzdrowsze i jak je przyrządzić Sztuka pieczenia muffinek - od czego zacząć? 6 faktów o zamiennikach cukru Co to jest BLW i dlaczego wychwalam je pod niebiosa? Dlaczego rabarbar należy zbierać tylko do połowy czerwca? Jak jeść kraby? Jak dobierać przyprawy do potraw? Pieczenie i grillowanie kraba Co dodawać do smoothie? Najlepsze składniki

Popularne w tym tygodniu:

Dla głodnych wrażeń - żeberka w miodowej glazurze Kotlety schabowe w wersji light Jak zrobić domowe masło klarowane? Jak odchudzić rosół? Czyli, co zrobić by rosół był mniej tłusty?