Tajniki kuchni japońskiej

Kuchnia japońska zaliczana jest do najzdrowszych kuchni świata, ponieważ przeważają w niej warzywa, świeże ryby i owoce morza. Nic więc dziwnego, że Japończycy są długowieczni, szczupli i do późnej starości cieszą się niezachwianym zdrowiem. Poznaj sekrety kuchni Kraju Kwitnącej Wiśni i zakochaj się w niej.

Ryż, ryby, soja…

Kuchnia japońska pełna jest ryb (spożywanych na surowo), owoców morza oraz warzyw. Podstawą jej jest także ryż, z którego przygotowuje się sushi, a także soja. Na japońskim stole mięso pojawia się bardzo rzadko, a jeżeli już, to jest to przeważnie wołowina.

Najbardziej cenione jest mięso pochodzące z japońskich krów, które jedzą wyłącznie paszę powstałą z ekologicznych składników, są masowane i pojone… piwem w celu zaostrzenia ich apetytu. Mięso z krów Wagyu jest kruche, równomiernie przerośnięte tłuszczem, a wyglądem przypomina marmur. Nic więc dziwnego, że kilogram mięsa z tak hodowanej krowy kosztuje 400 funtów brytyjskich!

Ważne miejsce w kuchni japońskiej zajmują: tofu, glony i grzyby, które ani smakiem, ani wyglądem nie przypominają tych, które znamy. Menu przeciętnego Japończyka w znaczniej mierze składa się z zup, które są przygotowywane bezpośrednio na stole w specjalnym garnku. Mięso, ryby i warzywa poddawane są krótkiej obróbce termicznej – są tylko na chwilę zanurzane we wrzątku.

W kuchni japońskiej unika się smażenia potraw na głębokim oleju, a tłuszcze zwierzęce pojawiają się w niej nadzwyczaj rzadko. Potrawy są niskokaloryczne i lekkostrawne – efekt? Na japońskich ulicach osoba z nadwagą to rzadkość, chyba, że to turysta z Europy lub Ameryki… Jednie 3 proc. Japonek boryka się z otyłością, a średnia wieku dla kobiet wynosi 86, a dla mężczyzn 79 lat – dla porównania, statystyczna Polka żyje 6 lat krócej, a Polak aż 8 w przeciwieństwie do Japończyków.

Kuchnie świata

Japońskie przyprawy

Japończyk spytany o najważniejsze przyprawy w kuchni Kraju Kwitnącej Wiśni, zapewne bez zająknięcia wymieni:

  • sosy sojowe – zwykły ciemnobrązowy, jasny z soi i pszenicy oraz tamari - przygotowany tylko z soi,
  • sake – wino z ryżu, które dodaje się niemal do wszystkiego – sosów, zup, potraw z ryżem i makaronem. Samą sake pije się najczęściej podgrzaną,
  • mirin – słodkie wino ryżowe, którego w przeciwieństwie do sake, nigdy się nie pije,
  • miso – sfermentowana pasta z soi i słodu ryżowego, pszenicznego lub jęczmiennego,
  • ocet ryżowy – biały albo jasnozłoty, znacznie łagodniejszy od winnego,
  • sansho – pieprz japoński ze strąków liściastego drzewka rosnącego w Japonii,
  • olej sezamowy,
  • zielony chrzan wasabi – działa bakteriobójczo, a jego ostry smak i zapach idealnie komponuje się z rybami.

Zobacz również: Zapraszamy do otwartej kuchni Michała Molendy

Większość spośród tych produktów bez problemów można kupić w sklepach z orientalną lub zdrową żywnością. Japońskie grzyby, tofu czy sos sojowy są dostępne w dobrze zaopatrzonych supermarketach, dlatego jeżeli chcesz przygotować iście japońską ucztę nie powinieneś mieć problemów z ich zdobyciem.

W Polsce najtrudniej jest znaleźć japoński ryż, ale z powodzeniem możesz go zastąpić dobrze znanym nam białym ryżem, pod warunkiem, że ma on okrągłe ziarenka. Natomiast zamiast sake w ostateczności możesz użyć wytrawnego białego wina.

„Czysta” kuchnia japońska

Czysta nie oznacza tu wcale lśniącego na błysk pomieszczenia, w którym Japończycy przygotowują posiłki – chodzi o to, aby podkreślić i utrzymać naturalny smak produktów, dlatego serwuje się je prawie nieprzetworzone.

Owoce morza, ryby i warzywa są podawane przez Japończyków najczęściej na surowo, a jeżeli są gotowane, to przez bardzo krótki czas. Dania kuchni Kraju Kwitnącej Wiśni są mało przyprawione, dlatego istotną sprawą jest to, by produkty potrzebne do ich przygotowania były świeże i najwyższej jakości.

Na japońskim stole każdy z elementów składowych dania podaje się na osobnym naczyniu, tworząc kolorowe kompozycje. Japońska pani domu przygotowując nawet dania jednogarnkowe, robi to zgodnie z zasadą czystości, by każdy składnik dania był widoczny.

Typowy posiłek Japończyka

Składniki dań dobiera się bardzo starannie pod względem koloru, kroi się je niemalże pod linijkę, oddzielnie gotuje lub smaży, a dopiero na koniec łączy w całość.

Dziś Japończycy spożywają w ciągu dnia, podobnie jak Europejczycy, trzy główne posiłki. Najczęściej przygotowywane są one według zasady ichiju-sansai, czyli ryż, zupa i trzy przekąski. I mimo że to aż 5 potraw, to żaden Japończyk nie odchodzi od stołu z uczuciem ciężkości w żołądku.

W Japonii raczej nikt się nie objada – Japończycy wolą zjeść mniej nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także, by lepiej zapamiętać smak potraw. Koniec posiłku wieńczy napar z zielonej herbaty, która m.in. poprawia trawienie i oczyszcza organizm.

Zobacz więcej artykułów z serii: Kuchnie świata

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Porady kulinarne:

Co znajdziesz w melonie? Dlaczego warto jeść melony? Czereśnie - dlaczego warto je jeść? Czereśnie - co warto wiedzieć Robimy przetwory - o czym trzeba pamiętać Śmietana dobrze ubita Jak dobrze ubić śmietanę? Jakie kiełki hodować w domowych warunkach Domowa uprawa kiełków w 5 krokach Królowa wszystkich przypraw Poznaj właściwości kardamonu Rzodkiewki - chrup na zdrowie Co skrywa się w rzodkiewkach? Garść informacji o brzoskwiniach. Dlaczego warto je jeść? Co znajdziemy w brzoskwiniach? Biała herbata - sposób na zdrowie i długowieczną młodość Jedzmy grejpfruty! Co zabrać na piknik? Fasolka szparagowa - jedz na zdrowie Wartości odżywcze fasolki szparagowej Morele - co warto o nich wiedzieć Co dobrego mają w sobie morele Beza? To musi się udać! Aby beza zawsze była udana